Nähtustel põhinev õpe on uudne haridusmeetod, mis esitab õppimise lähtekohaks reaalse elu stsenaariumi, kaasaegse probleemi või loodusliku vaatemängu. Õpilased ja õpetajad on sunnitud ületama erinevate teemade piire, et süveneda probleemi analüüsides ja esitades. Selline nõue loob aluse põhjalikumale haridusele, kuna see julgustab tulemuste saavutamiseks ühendama humanitaar-, kunsti- ja STEM-aineid. Selle meetodi peamised põhimõtted ja liikumapanev jõud on uudishimu ja lõputu nn. küsimusinkvisitsioon – andke noortele õpilastele (tagasi) sõltumatus õppimises. Seega keskendutakse autonoomiale, kogukonna loomisele ja kaasaegse tehnoloogia kasutamisele.
Meetod algab ennekõike laia ülevaatega suuremast nähtusest, näiteks Euroopa Liidu olemasolust. Õpilastele tutvustatakse selle asutuse erinevaid aspekte: selle ajalugu, majanduslikke implikatsioone, kultuurilist tähtsust, reguleerivat raamistikku jne. Sellest hetkest alates hakkavad õpilased aga arutelu juhtima. Nende ülesanne on tõstatada neile huvipakkuvaid küsimusi, teha isiklikke tähelepanekuid ja juhtida diskursust nüansirikkama alateema või probleemi poole, mida nad peavad lahendamist vajavaks. Näiteks võivad õpilased valida, kas töötada rändepoliitikaga või uurida kaubanduslepingut Ühendkuningriigiga. Selle meetodi holistlik ehk terviklik lähenemine mitte ainult ei õpeta lastele, kuidas kaasata ja hinnata erinevaid vaatenurki, kuidas dešifreerida ja hinnata teabe tõelevastavust, vaid hõlmab ka meeskonna loomise ja sotsiaalsete oskuste väärtust. Nähtustel põhinev õpe seostab olemasoleva kooli õppekava kontekstiga ja toob õpitava teooriale asjakohasuse. Õpilastelt oodatakse ühe või kahe projekti aastas (olenevalt hindest), mille nad peavad esitlema ja esitama oma järeldused või lahendused semestri lõpus. Vastavalt sellele muutub ka õpetaja roll: õpetaja ei ole enam teadmiste pakkuja, vaid pigem nõustaja, kuidas teavet iseseisvalt kätte saama.
Nähtuspõhise õppe idee pärineb 2016. aasta Soome haridusliikumisest. Sellest ajast alates on seda populariseeritud kui ühte murrangulisemat praktikat haridusvaldkonnas. Selle põhimõtte juured on aga sotsiokultuurilises õppimises ja konstruktivistlikes õppimisteooriates, mis pakuvad ideed, et parim viis teadmiste omandamiseks on õppija kogemuste kaudu. Sellele vaatamata on oluline märkida, et seda meetodit pakutakse 7–16-aastastele lastele pigem olemasoleva ainekava täienduseks kui asendajaks.
Nähtuspõhise õppe kaasamisest oma õpetustesse on tohutu kasu. Esiteks avab see õpilastele hulga uusi ideid meie ühiskonna ja meie maailma tuleviku kohta. Veelgi olulisem on see, et teavet nad pakuvad iseendale või saavad selle kätte aktiivse osalemise kaudu. Õpilased omandavad reaalse elu oskusi – alates arvutiteadustest kuni aruteludeni, see on lapse edasise haridustee ja karjääri jooksul hindamatu väärtusega kogemus.